söndag 6 mars 2011

ALLT en baby INTE behöver


Trots att jag fött sju barn är det inte särskilt många gånger jag befunnit mig inuti en babyshop. Alltså en butik där man köper allehanda utrustning för sin baby.


Häromdagen gick jag in för att kolla om jag behövde något.


Då gick det upp ett litet ljus varför de flesta människor tycker att sju barn verkligen är för mycket. Man kan ruinera sig för mindre.

Men måste man ha den galna inställningen att barn är en

ekonomisk katastrof?



Barnvagn går på runt 5000, för man vill ju inte ha vad som helst.
Bilstol vill man kanske inte ha den som alla andra hyrt, det känns inte så fräscht när babyn är ny och unik. Så en babystol första året, en barnbilstol för de kommande tre åren. Därefter ytterligare en.

Barnsäng kan minsann gå på lika mycket som en vagn, för man vill först ha en vagga eller korg under de första fyra
månaderna, sedan en spjälsäng.
Ett skötbord är ju ett måste, praktiskt att ha ett med både balja och hyllor och lådor för kläder.
Sängkläder och åkpåse, givetvis
Nappar, blöjor ( och helst Pampers, de dyraste är ofta de bästa), flaskor, tallrikar och skålar, bestick och muggar, för att inte tala om haklappar.
Det behövs hårborste, tvättlappar, nagelsax.
Och kläder, bodies, sparkdräkter, byxor (klänningar) hattar och mössor och några ovaraller i bra kvalitet, vantar, sockor och skor.
Du kan själv räkna ut att det rör sig om 10 000-tals kronor. Och det bara det första året.


www.abctidning.se är en sida för föräldrar med mer otraditionella metoder. Eller ska man kanske säga riktigt ålderdomliga metoder, som i dag mer och mer kommer till liv. Där kan man lära sig att en baby inte behöver kosta mer äntid, kärlek och omsorg. Ja, och lite kläder.

Här är en lista på saker du faktiskt inte behöver under barnets första år:


Barnvagn - dyrt och onödigt. Skaffa istället ett bärsele eller ännu bättre en bärsjal, den kan du sy själv.

Vagga, spjälsäng - barnet sover ändå lugnast brevid dig och du med, så varför böka med egen säng när barnet behöver närhet.

Skötbord - meningslöst eftersom du kan byta blöjor i ditt knä, på en handduk i sängen. Och du kan med enkla handgrepp tvätta av den lille under kranen och behöver inga våtservetter.

Napp - mamman är babyns napp, bröstet är egentligen allt barnet behöver den första tiden.

Barnmat - barn som ammas fritt äter i regel inte regelbundet förrän efter ett års ålder. Fram till sex månader behövs ingeting annat. Om barnet sitter i knät under familjens måltiderna fattar det snart vitsen med mat och ber snart att få smaka på det som serveras. Man kan bara tänka på att krydda sparsamt när maten lagas.

Leksaker - det bästa barnet vet är att få vara med föräldrarna och hänga med vad de pysslar med. Har du barnet med dig hela tiden be släktingar och vänner sätta in pengar på ett konto istället så blir tonåringen mycket tacksam.

Bilstol - jo, det kan du behöva om du tänker åka bil med barnet. Första året hyr du en, ren och fräsch är den också.

Kläder - jo, det behövs, men går i många fall att ärva. Second-hand är inte alls fel. Barnet tycker även att det är skönt att slippa kläder - höj temperaturen i hemmet istället.


Detta är ideer jag själv inte följt till punkt och pricka, men med de erfarenheter jag nu har, kan jag inte annat än medge att detta är en mycketklok väg att gå.
Fall inte i alla fällor. Det enda du behöver skämma bort din baby med är kärlek, närhet och omsorg
. Ingen baby blirlycklig med dyra prylar.

1 kommentar:

  1. Jag håller med om det mesta förutom barnvagnen och att mamma är en napp. Skall man iväg längre sträckor tycker jag babyn kan få sträcka ut ryggen i en barnvagn. Ang nappen tycker jag att det kan vara skönt att avlasta de stackars patttarna med, särskilt om man ammat så många barn som jag (och förmodligen du) gjort ;-)

    SvaraRadera