söndag 6 mars 2011

Fryst mat - så länge håller den

Från arkivet 2007

Nu har jag lärt mig nåt nytt.
Och det känns lite jobbigt.
Tidigt i somras köpte vi en halv gris. Den ligger i frysen. Fortfarande.


Jag trodde faktiskt att den kunde ligga där ett tag.
Nu har jag förstått att en gris inte kan ligga fryst i mer än högst 4 månader för de feta bitarna. Högts åtta för de magra. Sen håller den sig inte längre.


Vilken livslögn jag levt i.

Här får du en checklista över hur länge mat håller sig i frysen, om du förpackat den väl.
En lathund du kan skriva ut och hänga på frysen som en ständig påminnelse.

  • Magert kött av nöt och kalv...8-12 månader
  • Griskött, magert..................6-8 månader
  • Griskött, fett.......................3-4 månader
  • Lammkött.........................6-12 månader
  • Kyckling...............................6 månader
  • Vilt................................8-12 månader
  • Fisk, mager.........................8 månader
  • Skaldjur i spad..................2-3 månader
  • Matbröd............................12 månader
  • Vetebröd...........................3-6 månader
  • Småkakor.........................3-6 månader
  • Grönsaker.......................8-12 månader
  • Frukt i spad.....................8-12 månader
  • Bär..................................12 månader
  • Svamp utan fett..................12 månader

  • Svamp med fett.................4-6 månader

  • Färdiga rätter med sås........4-5 månader

Du märker - allt hänger på fetthalten i maten.

I morron blir det fläsk till middag. Basta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar