måndag 7 mars 2011

Maskinen som sparar tid och pengar

Från arkivet

Förra sommaren var jag hos hårfrisörskan och klippte mitt hår ( ja, det är ju i regel det man gör där). Även Klok-Fian och Lill-Mamman fick göra ett besök där.

Det var första gången de besökte en frisörsalong.

Ingen av mina söner har någonsin gjort det. Men de klipps varannan månad.

För många år sen tittade vi på tv-shop. Vi hade inte haft kabel-tv så länge, så detta kändes fortfarande nytt och spännande. Vi såg en märklig hårklippningsmaskin som man kopplade till dammsugaren.

Flowbee.

En kvinna sa:

- Ta min man, ta mina barn,

men rör inte min Flowbee.

Detta nappade min man på under mina vilda protester.

- Bortkastade pengar.

Men dessa ord har jag fått ta tillbaka hundrafallt sedan dess. Maskinen kopplas till dammsugaren, hårlängden ställs in med några enkla grepp och frisyren klipps på fem minuter. Man behöver inte ens städa efteråt.

Denna maskin har verkligen sparat tusenlappar åt oss. Tre söner som klipps sex gånger om året, blir 18 gånger. En billig frisör tar 150 kronor. Vilket gör 2700 kronor om året. Och detta under 13 år, gör 35 100 kronor i sparade pengar.

Då har jag inte räknat in min mans klippningar som han fixar snyggt och smidigt för egen hand, och inte heller tjejernas hår, som jag klipper med sax.

Nu har jag även klippt mitt eget svall med sax, med helt godkänt resultat.

Ibland funderar jag - Varför har jag inte lagt undan pengar varje gång någon blivit frisserad. Då hade vi kunnat åka på charter hela familjen i två veckor.

Sent ska dåren vakna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar