torsdag 10 oktober 2013

28 burkar Aroniasylt

Här har vi nu bott i Gläntan i nio år. Men ändå har jag inte upptäckt alla skatter här i skogen. Eller ens i vår egen trädgård. Går och grubblar lite över den usla kantarellskörden när jag plötsligt lyfter blicken och ser två buskar dignande av bär. Googlar på dem och inser att vi har stor tillgång superbäret Aronia. Ett bär med högre halt antioxidanter än blåbär!

Smaken kanske inte är så fantastisk som blåbär och smultron men det är nog en vanesak. Man kan göra massor av gott med det. Kanske mer ett bär för vuxna än för barn om jag får tala av egen erfarenhet här hemifrån.

Tydligen finns det inte mycket som detta bär inte kan råda bot på. Bra mot alla typer av inflammationer, skyddar mot cancer särskilt tjocktarmscancer, förhindrar högt blodtryck, magsår, diabetes, inre blödningar och anemi. Hjälper mot leversvikt, hjärt- och kärlsjukdomar och håller ögonen friska, skyddar även huden mot farlig solstrålning. Efter Tjernobyl-olyckan gav man aroniabär till folk som blivit utsatta för radioaktiv strålning och bären har även en förmåga att ta bort tungmetaller ur kroppen. Har du njurproblem, ät aronia. Hjälper till med blodcirkulationen och kan därmed hjälpa mot huvudvärk och migrän. Dessutom renar det blodet. Kort sagt - ät aroniabär.

Nu har jag gjort 28 burkar sylt som jag ska sälja på en marknad nu i oktober. Har även torkat bären som jag lagt i müssli. Mycket smarrigt.


Kanske har du också en buske hemma som du inte vet om? Den finns ofta i trädgårdshäckar. Passa på nu för nu är rätta tiden för skörd. Ett par frostnätter gör susen för smaken. Här kommer ett enkelt syltrecept. Mums till pannkakor!

1,5 kilo bär
5 dl vatten
1 vaniljstång
3 kanelstänger
5 stjärnanis
saften av en citron
1 pkt syltsocker

Koka ihop bären vattnet och kryddorna i ca 20 minuter. Ta upp kryddorna, mosa eventuellt bären. Häll i syltsocker och citronsaften, se till att sockret löser sig och koka i 2-5 minuter. Skumma av och fyll på varma rena glasburkar.

 En liten skymt från mitt förråd.

Ja det är väl så att en del näring försvinner vid kokning så vill du bevara så mycket av det nyttiga som möjligt rekommenderar jag torkning. Torka inte över 43 grader för då försvinner viktiga enzymer i processen. Torkningen tar dock sin tid och kräver sin plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar